2021. január 15., péntek

Pityókás kenyér

 Az előző bejegyzésben azt írtam, hogy Szabi a pék alapkenyere jól bírja a kísérletezést, és ez most ismét bizonyítást nyert. Ezúttal krumplis, vagy ahogy Erdélyben hívják, pityókás kenyeret készítettem, ami azt jelenti, hogy a víz egy részét a burgonya főzővizére cseréltem, illetve a tésztához tört krumplit adtam. A burgonyás kenyérrel nagyon nem lehet mellélőni, eszméletlen jó textúrát eredményez. Pihe-puha, illatos, ízes kenyér az eredmény. Ehhez a példányhoz BL80 lisztet és Garat félfehér lisztet használtam.


Hozzávalók:

2-3 kisebb krumpli

450 g félfehér liszt

450 g BL80 liszt

600 g víz (a burgonya főzővize kiegészítve vízzel)

180 g kovász

25 g só

  1. A burgonyát meghámozzuk, kockákra vágjuk, megfőzzük. A megfőtt burgonyát a főzővízből kiszedve megszárítjuk, majd összetörjük.
  2. A liszteket elvegyítjük, hozzáadjuk a burgonya főzővizét és még annyi vizet, hogy összesen 600 g legyen a folyadék. Összegyúrjuk és 30 percre pihentetjük (autolizáljuk). Ez idő alatt a tört burgonya is kihűl.
  3. A liszthez adjuk a kovászt, összegyúrjuk, majd hozzáadjuk a tört burgonyát és a sót is. Jó alaposan összedolgozzuk, megdagasztjuk a tésztát. Ahogy a többi kovászos kenyértésztával is tesszük.
  4. 30 percenként háromszor hajtogatjuk, majd 1,5 órára pihentetjük.
  5. Formázzuk és egy éjszakára a hűtőbe tesszük. Én kettőbe szoktam venni, így lesz egy cipó és egy vekni.
  6. Másnap a sütőt 250 fokra egy sütőlemezzel előmelegítjük, előbb ezen a fokozaton 20 percig, majd a sütő teljesítményétől függően még 8-10 percig 200 fokon sütjük.
  7. Rácson hagyjuk kihűlni.


 


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Babkesz, ahogy nyultanti kitalálta ;)

  Amióta kovászolok, és még az eddiginél is többet foglalkozom a sütéssel, azóta ismerkedtem meg a babka kaláccsal és a barchesszel is. Mind...