2019. április 20., szombat

Húsvéti sós fonott kalács

Arra tippeltem, hogy lehet már vagy akár tíz éve is, hogy ez a kalács a sonka mellett a húsvét elmaradhatatlan kelléke. Aztán megnéztem: 2007-ben töltöttem fel először a netre, tehát több, mint tíz éves ez a  hagyomány. A recept azóta sem változott, csupán annyi, hogy azóta megtanultam a hatosfonást, és már így készítem, mert szebb így. Na meg a mennyiség. Két kamaszfiú mellett már nem próbálkozom fél adaggal. Szerintem az elmúlt több, mint egy évtized kellő bizonyíték arra, hogy a sonka mellé ennél jobb alternatíva a kenyérre nem is létezik! 
Az itt leírt adagból 2 db készült a képen látható kalácsból.



Hozzávalók:
1 kg finomliszt
6 dl tej (langyos)
1 csipet cukor
2.5 dkg élesztő
1 db tojás
2 kávéskanál só
1 ek sertészsír



  1. 1 kg lisztet kimérünk, 2 dl tejet meglangyosítunk.
  2. Csipetnyi cukorral, 2,5 dkg élesztővel és egy maréknyi liszttel kovászt készítünk, ezt fél órát kelesztjük.
  3. A maradék liszthez adjuk a tojást, annyi langyos tejet, hogy lágy tésztát kapjunk (kb. 4 dl), a sót és a zsírt, illetve hozzáöntjük a kovászt. A tésztát összegyúrjuk, majd jól megdagasztjuk, amíg jó kis ruganyos tésztát kapunk, ami már nem ragad. A dagasztás végeztével kb. 1 órán át kelesztjük. 
  4. Lisztezett gyúródeszkán átforgatjuk, megfelezzük, majd 6-6 részre osztjuk. Ezeket egyenként megsodorjuk, és kis kalácsokat fonunk belőlük. (Hatosfonás pl. itt
  5. Zsírozott tepsibe helyezzük, a tetejüket felvert tojással megkenjük, ízlés szerint sóval és őrölt köménnyel megszórjuk, egy kicsit még pihentetjük, majd előmelegített sütőben, 200 fokon aranysárgára sütjük.
Tipp: Ha nem húsvétra, hanem pl. esti borozgatáshoz készítjük, kínálhatjuk mártókával is: 2 púpos evőkanál liba- vagy kacsazsírt felolvasztunk, belekeverünk fél liter tejfölt, 2 kávéskanál sót és kevés őrölt borsot. Összeforraljuk, és a kisült kalácsokhoz kínáljuk.



Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Babkesz, ahogy nyultanti kitalálta ;)

  Amióta kovászolok, és még az eddiginél is többet foglalkozom a sütéssel, azóta ismerkedtem meg a babka kaláccsal és a barchesszel is. Mind...